Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Friday, May 1, 2015

SAE 2015’den teknik yenilikler…

SAE international, uzay hava ve otomobil alanlarında 138 binden fazla mühendis ve teknik uzmanın üyesi olduğu küresel bir dernek. Bu yazı serimde SAE 2015 dünya kongre ve sergisinden otomotiv sektörünü ilgilendiren önemli birkaç gelişmeyi sizlerle paylaşmak istiyorum.

FEV VCR

FEV VCR, FEV firmasının geliştirdiği Variable Compression Ratio (değişken sıkıştırma oranı) teknolojisinin kısaltılmış adı. içten yanmalı motorların sıkıştırma oranının ayarlanabilmesi motor teknolojisindeki yeniliklerin ve arge’lerin çok daha kolay yapılmasını sağlıyor. Ford’un ürettiği Flex Fuel (yüksek oktanli E85 yakitida yakabilen motorlar) araçlar E85 yakıtın yüksek beygir gücü potensiyelinden yararlanabilecek olması teknolojinin kazandiracaklarina güzel bir örnek. 






Daimler’in ileri gelenlerinden Dieter Zetsche’nin de söylediğine göre, şirketinin geliştirdiği DiesOtto motor konseptinin (düşük maliyetli yeni bir benzinli motorun) düşük yükler altında, sıkıştırma ile ateslemeli dizel döngüsü ile çalışabilmesi için sıkıştırma oranının ayarlanabiliyor olması gerekiyor. Evet yanlış duymadınız, dizel gibi çalışan benzinli bir motorun yapılabilmesini mümkün kılacak bu yeni teknoloji bir hayli heyecan verici. Aslında sıkıştırma oranının ayarlanabilmesi için geliştirilmiş olan ilk teknoloji FEV VCR değil. Saab’in 2000 yılında geliştirdiği eklemli silindir blogu, Nissan’in 2003’te geliştirdiği üçgenlere bölünmüş piston kolları, Lotus’un 2009 yılında silindir başlığının üzerine yerleştirdiği hareket edebilen disk, gibi örnekler önceki denemelere örnek gösterilebilir. Fakat söylendiğine göre bu denemeler üretime geçmek için fazla kompleks ve yatırım gerektiren tasarımlar.


FEV VCR’İ bu tasarımlardan farklı kılan özellik ise, çok daha basit bir dizaynı olması ve hali hazırda kullanılan içten yanmalı motorlara minimal bir değişiklikle uygulanabiliyor olması. Yeniliğin kalbinde, piston bilek pinindeki bir eksantrik (esmerkezli) “kucuk uc” bulunduran piston kolu bulunuyor. Bu yeni piston kolu sayesinde piston kolunun efektif uzunluğu, sıkıştırma oranını 8:1 ile 12:1 arasında yada 9:1 ile 13:1 arasında değiştirebilecek şekilde ayarlanabiliyor. Çalışma prensibi ise gücünü emme sırasında oluşan vakumdan yada sıkıştırma sırasında oluşan basınçtan alıyor. Bu vakum yada yüksek basınç ekzantrigi hareket ettiriyor ve piston kolunun normal “buyuk uc”u yağlama dolaşımı ile sağlanan motor yağı basıncı ile küçük ucun belirli bir pozisyonda kitlenmesini sağlıyor. Aracın karterine yerleştirilen bir kontrol ünitesi ile piston kolunun uç kapağındaki bir hidrolik valfin açılıp kapanması ile bu pozisyon ayarlanabiliyor. Bu yeniliğin en önemli avantajlarından biri, yüksek yük altında sıkıstırmanın azaltılabilmesi ile motorun gücünün önemli bir ölçüde arttırılabilmesi ve aynı zamanda yüzde 7’ye kadar yakıt tüketiminin azaltılabilmesi. FEV’in söylediğine göre teknolojinin 2020 gibi üretime geçmesi bekleniyor.

No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe