Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Saturday, September 5, 2015

Nano-çelik

Bugün sizlere otomobil üretiminde çok önemli bir yeri olan çelikten ve çelik üretimindeki önemli bir gelişmeden bahsetmek istiyorum. Amerika da ve dünyanın birçok ülkesinde akaryakıt fiyatlarının düşmesi tüketiciyi yakıt cimrisi araçlar yerine daha büyük ve konforlu araçlar almaya yöneltiyor. Amerikan hükümeti ise aşırı yakıt tüketimini ve karbon dioksit salınımını azaltmak için avrupa ülkeleri gibi ek vergiler koymak yerine sorunu üretici firmaların çözmesini bekliyor. Bu soruna çözüm olarak sunulan önerilerden birisi alüminyum kadar hafif ve sağlam olan yeni bir çelik çeşidi geliştirmek. 

Bu yeni çelik tipine NanoSteel, yani Nano-Çelik ismi verilmiş. Hali hazırda kullanılan çelik üretim tesislerinde üretime uygun olarak tasarlanan Nanocelik, günümüzde kullanılan gelişmiş çelik gibi geleneksel yöntemler kullanılarak üretilebiliyor. Celige atom mikroskobu ile baktığınızda küçük zerrelerden oluştuğunu görürsünüz. Nanocelik işte bu zerrelerin boyutlarının daha küçük olmasına imkan veren termokimyasal mekanizmalar sayesinde, nano-yapıların eşsiz kombinasyonlarda birleşmesine ve böylece nanoceligin gücünün ve esnekliğinin artmasına imkan veriyor. 
Çeliğin gücünün artırılması için yapılan değişikler normalde çeliğin daha kırılgan olmasına sebebiyet vermektedir. Ama NanoSteel firmasının bu yeni geliştirdiği alaşım ve nano-yapılar, bahsettiğim zerrelerin kabalasmasini engelleyerek kırılganlığı azaltıyor. Yüksek sıcaklıklarda nano-faz düzeltmeler sayesinde gelişmiş yüksek kuvvetli celiklere göre 10 kata kadar daha küçük zerrelerin oluşması sağlanmış oluyor. Oluşturulan çelik levha tıpkı diğer çelik levhalar gibi araba fabrikalarında istenildiği gibi sekillendirilebiliyor yada islenebiliyor. 

Bu yeni ürünün araçlarda ne kadar bir hafiflemeye imkan vereceğini görmek için, Alman EDAG firması, 2011 model Honda Accord'dan uyarlanmış, NHTSA'in düşük ağırlıklı araç çalışması için tasarladığı bir araba gövdesi ile deneyler yapmış. Accord'un su anki modeline göre yüzde 30'a yakın bir hafifleme kaydedilen bu deneyler sonucunda NHTSA için tasarlanmış hafifletilmiş bir diğer Accord modeline göre ise yüzde 10 daha hafif bir değer ölçülmüş. Paralel bir çalışmada alüminyum ile yapılan bir gövdeye göre ise yüzde 4.6 daha ağır bir gövde ölçümü alınmış. Nanosteel firması, bu farkın da çeliğin işlenmesi ve sekillendirilmesinin optimize edilmesi neticesinde giderileceği görüşünde. 

Araçların hafiflemesi sadece yakıt tasarrufu için değil, performans içinde olumlu etkileri olan bir gelişme. Üretime geçer mi, geçsede ne kadar sürer, bekleyip göreceğiz...

No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe