Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Friday, January 30, 2015

Kayışlı-alternatör-marş motoru (belted alternator starter) hibrit sistemi nedir?

Kayışlı alternatör marş motoru sistemi, yeni bir hibrit sistem. Klasik hibritlerdeki gibi elektrik motoru gücünü yola aktarmak yerine bir kayış sistemi ile direk olarak motorun krank miline iletiyor. Araçlardaki alternatorun yerine daha büyükçe bir elektrik motorunun takılması ile sistem kurulmuş oluyor.

Bu motorlar genellikle 36 volt DC ile çalıştığı için, bu sistemi kullanan hibrit araçlarda genel elektrik tesisasıtını 12V yerine 36V yapmayı bile düşünmüş üretici firmalar. Fakat böyle bir geçiş yapılması durumunda araçta 12V DC ile çalışan bütün aksesuar ve ışıkların tekrar dizayn edilmesinin daha pahalı olacağını farkedince, elektrik tesisatını değiştirmekten vazgeçip, elektrik motoru için DC-DC dönüştürücü kullanmayı tercih etmişler.

Bu sistemin ikinci jenerasyonunda ise voltajı dahada artitirip 48V DC ile çalışan bir elektrik motoru kullanılmaya başlanmış çoğu araçta. Bu tıp sistemlerin dünyadaki en önemli üreticilerinden olan Schaeffler ise sistemi bir adım daha ileri taşıyarak, kayıştan kurtulmuş ve elektrik motorunun aracın şansızamanına bağlandığı bir sistem geliştirmiş. Böylece araç içten yanmalı motordan güç aktarılmadığı durumlarda, aracın yavaşlamasından kaynaklanan enerjiyi depolayabiliyor. Bu yeni sistemin en büyük avantajlarından biride, araçtaki bir çok aksesuarin içten yanmalı motor ile değil bu yeni alternatör/jeneratör ile çalıştırılması. Bu durum ise aksesuarlar için gereken enerjinin yüzde 95 verimlilikle işlenmesini mümkün kılmış. Dahası, aracın kliması bile motor calışmıyorken çalıştırılabiliyor.


Sistemin avantajları burada bitmiyor. Motor frenini azaltıyor, ve hızlanmak isteğinizde motorun eylemsizlik sonucu geç devirlenmesini engelliyor. Ayrıca tırmanma gibi yüksek devir gerektiren durumlarda klima, hidrolik direksiyon gibi (bazı araçlarda) gücünü motordan alan sistemlerin yüksek devirlerde çalışmaya maruz kalmasını engellemiş oluyor.

Sistem 2013 model Ford Escape 2.0 Ecoboost modelinde uyuglanmis ve aracın 0-96 km/saat hızlanmasında 0.7 saniyelik bir gelişme görülmüş. İvmedeki bu gelişmenin en önemli sebeplerinden biride sıkışmalı debriyaj olarak adlandırılan ve patenti yeni alınmış olan bir debriyaj sistemi. Tek taraflı bir debriyaj gibi çalışan sistem, iki yöndede kavrama yapabiliyor. Bir yönde kavrama yaptığında aracı içten yanmalı motor çalışmadığı halde ittirebiliyor, diğer yönde kavrama yaptığında ise hareket halindeki aracın altından kayan yol motoru ters yönde çalıştırıp bir jeneratöre çeviriyor ve rejeneratif fren sistemi gibi kullanılmasını sağlıyor. İvmelenmenin gerekmediği durumlarda ise içten yanmalı motorun devri ile bağlantısız olarak, depoladığı enerjiyi araçdaki aksesuarları çalıştırmak için kullanıyor.

Sistemin en onemli ozelliklerinden bir digeri ise, tamamen mekanik bir sistem olmasi. Sistem deney araci olan Ford Escape'i yuzde 25 daha tasarruflu bir araca cevirmeyi basarmis. Fiyati 1250 dolar olan sistem, her yuzde birlik tasarrufu icin 50 dolara mal olmus oluyor.


No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe