Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Wednesday, February 25, 2015

3 boyutlu yazıcı ile yazılmış arabalar (2015 Detroit Autoshow)

Local Motors firması SEMA ve Detroit gibi büyük autoshowlarda Strati EV isimli modelini 3 boyutlu yazicilarla, fuar sırasında canlı olarak üretti. Bu başarının arkasında Cincinnati Inc. firmasının yeni ürettiği BAAM isimli (Big Area Additive Manufacturing - Büyük alanda katkılı imalat) 2.1 metreye 3.6 metrelik imalat alanı olan dev bir 3 boyutlu yazıcı yatıyor.
 

Bu yeni imalat şekli arabaların dizaynı ve üretimi için çok büyük avantajlar içeriyor. Bu avantajlardan en önemlisi araçların çok daha hızlı üretilmesi ve geliştirme süreçlerinin de gerçek zamanlı olarak yapılabilmesi ve tabiki maliyeti.


Strati EV modeli adından da anlaşıldığı üzere elektrikli bir araç. Karbon fiberle güçlendirilmiş ABS plastik materyal ile aracın bütün şasisi ve kaportası 3 boyutlu yazıcı da üretilebiliyor.  Bu şasi + kaporta yaklaşık olarak 500 kg ağırlığında. Aracın üzerinde ise Türkiye'de de satışa çıkarılan Renault Tweezy'nin 16 beygirlik elektrik motoru bulunmakta. Aracın şasisini sağlamlaştırmak için kullanılan bir kaç parça 3 boyutlu yazıcı kullanılmadan üretiliyor. Aracın 6.1 kilowatt-saat'lik pili ise yaklaşık olarak 100 km'lik bir menzile sahip olmasını sağlıyor. Şimdilik aracın son hızı ise saatte 80 kilometre. Planlanan fiyatının ise 18 bin dolarla 30 bin dolar arasında olması planlanıyor. Türkiye'de elektrikli araçlara getirilen düşük ÖTV oranları göz önüne alındığında, İstanbul gibi büyük şehirlerde yaşayan ve benzine para vermekten sıkılanlar için ideal bir seçenek gibi görünüyor.


Detroit fuarındaki bir diğer araç ise Oak Ridge firmasının ürettiği Cobra. Aracın bütün çizim/dizayn, 3 boyutlu yazıcı ile imalat, birleştirilme, boyanma ve test sürüş süreci 6 hafta sürmüş. Yani hayalinizdeki bir aracın gerçeğe dönüşmesi artık bu kadar kolay.


Aracın Cobra olarak seçilmesinin sebebi ise halka açık 3 bouylu yazıcı dizayn dosyaları paylaşılan web sitelerinde hali hazırda 3 boyutlu bir modelinin olması imiş. Ayrıca Cobra kuzey amerikada bir efsane olduğu için cam, ayna, ışık vb. parçalarının çok kolay olarak bulunabilmesi. Bir diğer sebepte tabiki Shelby'nin imalat şampiyonluğun 50. yılının kutlanması. Aracın şasisi orijinalinden farklı olarak Mustang on süspansiyon sistemine uygun olacak şekilde tasarlanmış ve basılmış. Arka süspansiyon sistemi ise Cadillac ATS'ınkine uygun olacak şekilde üretilmiş. Bu araçta yine elektrikli ve on kaputunun altında A123 model 15 kilowatt-saatlik bir pil bulunmakta. Arkada ise TM4 inç firmasının ürettiği 134 beygirlik bir elektrik motoru ve buna bağlı olarak GKN marka tek vitesli bir aktarma mekanizması bulunuyor. Bütün bu değişiklerin yapılması için aracın sasinin biraz genişletilmesi gerekmiş ve tabiki 3 boyutlu yazıcı kullanıldığı için bu tıp değişiklikler ekip için hiç problem olmamış. 


Aracın toplam ağırlığı 703 kg ve 0'dan 100 km/saat hıza 5 saniyede ulaşabiliyor. Detroit autoshowda gösterime giren bu araçların verdiği mesaj ise çok açık. Bu teknoloji sayesinde prototip üretme hızı ve maliyeti çok düşüyor. İleride araçlar bu teknoloji ile uretilmese bile araçların üretiminde kullanılacak kalıpların yazıcılar ile basılması planlanıyor. Firmaların verdiği bilgiye göre yeni tasarlanmış bir gövde panelinin basılması, parlatilmasi ve jel kaplaması 2 gün alıyor. Eski yöntemlerle ise bu süreç haftalar sürüyormuş ve 100 bin dolarları aşan bir bütçe gerektiriyormuş. Aynı işlemin 3 boyutlu yazicilarla yapılması ise bir kaç bin dolar civarındaymış...


No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe