Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Sunday, October 4, 2015

2016 Tesla Model X ve hakkında bilmek istediğiniz 15 şey.





2016 model Tesla Model X 30 Eylül'de Tesla'nin Kuzey California fabrikasında resmen tanıtıldı. Temel mimarisini ve güç üretim ve aktarım elemanlarını Model S'den alan araç gerçek bir 7 kişilik crosover. Yeni Model X kelimenin tam anlamıyla bir yürüyen teknoloji harikası ve bu haliyle Model S'e göre annelere daha çok hitap edeceği kesin. Gelelim bahsettim 15 özelliğe;


1) Yeni Model X "falcon" yani şahin tipi kapılara sahip. Fakat, Mercedes SLS AMG'nin aksine kapılardaki ekstra bir menteşe sayesinde kapılar çok dar park yerlerinde dahi kolaylıkla açılabiliyor. Aluminyum derisinin altındaki ultrasonik sensörler sayesinde aracın kapıları açılabileceği maksimum genişliğe kadar otomatik olarak açılabiliyor. Tesla'nin söylediğine göre kapıların tam olarak açılabilmesi için aracın 30 cm'den daha az bir mesafeye ihtiyacı oluyor. 



2 ) Yeni Model X'in on kapıları ise kendi kendine açılıp kapanabiliyor. Kapılar 45 derecelik bir acı yapicak şekilde açılmaya programlanmış ve eğer bu acının gerektirdiği kadar bir alan yoksa yine sensörler sayesinde açılabileceği maksimum acıya kadar otomatik olarak açılabiliyor. Şahin tipi kapıların açılmasında kullanılan ultrasonik sensörler ile
tamponda bulunan ekstra sensörler ve ayrıca anahtar yuvasında bulunan sensörler sayesinde aracın ne acıyla park edildiği ve kapıların ne kadar açılabileceği hesaplanabiliyor. Araca bindiginizde ise otomatik vites arabaların çalıştırılması için gereken fren pedalına bastığınızda kapılar otomatik olarak kapanıyor. Tabiki aracın içindeki 17 inçlik ekran ile de kapıları kontrol edebiliyorsunuz. 




3) Model X'in bir başka özelliği ise panoramic on cami. Tesla'nin söylediğine göre on cam, herhangi bir arabada kullanılan en büyük kıvrımlı cam. Camın bittiği yer birinci sıradaki yolcu koltuk kafaliklarinin dahi arkasında kalıyor. Tesla'nin söylediğine göre esas mühendislik bu camın arkaya doğru doğru golgelendirilmesi ve on kısmının gölgesiz olmasında konusturulmus. 





4) Araçta ayrıca teleskopik ve manyetik güneşlikler bulunmakta. Aracın on cam kolonuna bağlı olan güneşlikler tıpkı bir anten gibi uzatılarak on camın ortasındaki geri aynasına manyetik olarak sabitlenebiliyor. 

5) Araçta Tesla Model S P90D de olduğu gibi "ludicrous" yani gülünç modu bulunuyor. Model X'de de aynı 259 beygirlik on motor ve 503 beygirlik arka motor kullanılıyor. Toplamda 967 Nm tork üreten bu iki motor sayesinde, gülünç modda 0'dan saatte 96 km hıza 3.2 saniyede ulaşabiliyorsunuz. Gülünç mod kullanılmadığı durumda ise 3.8 saniyede aynı hıza erişmek mümkün. Gelecek 90D modeli ise aynı hızlandırmayı 4.8 saniyede gerçekleştirebilecek. 





6) Model S sedan modeline ise menzil de neredeyse hiç bir kayıp görünmüyor Tesla'nin söylediğine göre. Gülünç modlu yada modsuz, her iki modelinde de 250 mil yani yaklaşık 400 km menzili olan aracın sedan abisine göre 5 km'lik bir menzil kaybı görünüyor. Araçta 90 kW-saatlik piller kullanılıyor ve bir crossover için rekor sayılabilecek 0.24 rüzgar sürtünme katsayısına ulaşılmış. 

7) Araç için inanılmaz uzun bir kuyruk oluşmuş durumda. Aracınızı bugün sipariş verirseniz elinize ulaşması 8 ila 12 ay arasında sürecek Tesla'nin söylediğine göre. 

8) Aracın tek noktadan destekli bir ikinci sıra koltukları bulunuyor. Tek bir kolon üzerinde sabitlenmiş koltuklar konforu maksimize etmek için bu şekilde tasarlanmış. Bu sayede koltukların altındaki depolama alanı artırılmış. 



9) Model X'in şahin tipi kapı vidaları piroteknik olarak patlayıp dışarı fırlayan cinsten değil fakat göründüğü üzere buna zaten gerek de yok. Tesla'nin söylediğine çok alçak ağırlık merkezi sayesinde (aracın en ağır parçası olan piller tamamen zeminde...) araç piyasadaki SUV ve crossoverlar bir yana bir çok arabadan bile daha az takla atmaya meyilli. Pilin bu şekilde konması yandan alınan darbelerin sasiye daha iyi dağıtılmasında da etkili olmuş. İlk direk ile yandan çarpma testinde Model X test yapılan direği kırmış. Evet yanlış duymadınız... Test için kullanılan çelik direk çarpışma sonunda kırılmış!!!. 

10) Tesla Model X'in kabininde 17 adet hoparlör bulunuyor. 560 wattlik ses sistemi olan Model X'in içinde Model S'in aksine bir iPhone merkezi konsolu konmuş. 

11) Model S'de ayrıca hiç alışık olmadığımız ölçüde büyük jantlar kullanılmış (motorların inanılmaz tork değeri sayesinde). Jantlar 21 inç çapında. 

12) Michelin Pilot Süper Sport lastikler önde 285/35 arkada ise 325/30 ebadında. 

13) Çok büyük bir araç olmamasına rağmen, araca 7 kişilik oturma düzeni sigdirilabilmis. 

14) Model X üretilen ilk çeki demirli elektrikli araç. Model X'in üzerinde üçüncü sınıf bir çeki demiri sistemi takılı halde alınabiliyor. Aracın çekme kapasitesi ise 5000 pound yani yaklaşık 2300 kg civarında. Aracın ağırlığı ise 2468 kg. 7 kişilik içten yanmalı motora sahip diğer crossoverlara göre bu değerin yüksek olmaması inanılmaz bir başarı.

15) Model X'in arka spoiler bir elektrik motoru sayesinde üç farklı pozisyonda kullanılabiliyor. Aracın hızına göre otomatik olarak pozisyon değiştiren spoiler düşük hızlarda sürtünme etkisini minimuma indirmek için neredeyse tam yatay bir pozisyon alıyor. 

Yollarda görmek için sabırsızlandığım araçlardan biri olan Model X türünün ilk örneği olarak karşımızda. Bakalım BMW'nin bu duruma cevabı nasıl olacak...

No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe