Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Saturday, September 20, 2014

Direk Enjeksiyonlu Turbo araclar icin yeni nesil LPG sistemlerinin faydalari

Ford'un ecoboost tanitimi icin kullandigi resimdir
Benzin fiyatlarinin artmasiyla beraber araba ureticileri onlemler almak zorunda kaldilar ve benzini daha fazla car cur edemiceklerini farketmeye basladilar. Tabiki amac tuketimi birazda olsa azaltarak benzin fiyatlarinin araclarda kullanilamayacak kadar pahali olacagi zamani erteleyerek, hali hazirda alt yapisi olan icten yanmali motorlarin bir kac sene daha satilmasi. Bu planlar dogrultusunda son zamanlarda gelistirilen 2 yenilikten bahsetmek istiyorum. Bunlarin ilki direk injeksiyon ile benzini direk olarak silindire yuksek basinc altinda iletmek ve bir digeri de asiri beslemenin geri donusu (turbo yada super charger yada Volkswagen grubun TSI motorlarinda oldugu gibi her ikisi).

1.0 litre Ford Ecoboost'lar, Nissan'in direk injeksiyonlu turbo motorlari ve opelin yeni cikardigi 1.0 SIDI araclar icin hazirlanmis yukaridaki animasyonlari izleyebilirsiniz. Hepsinin ayni teknolojiyi kullandigini goreceksiniz.

Bu yenilikler ile motor hacimleri kuculdu, beygir gucu eski araclara gore cok artmasada tork bazi uygulamalarda artti ve tabiki daha verimli yanma olayi sayesinde daha az benzin tuketimi saglanmis oldu. LPG firmalari icin ise gun dogdu. Cunku yuksek basinc altinda calisan yeni tip enjeksiyonlar LPG'nin ayni benzin gibi sivi olarak silindire puskurtulmesine imkan veriyor ve dahasi bunun icin LPG sistemlerinde aracin manifolduna delikler acilarak yeni LPG enjeksiyonlarinin takilmasina gerek kalmiyor ve aracta kalici bir degisiklik yapilmis olmuyor. Dahasi aracin kendi enjeksiyonlari bu is icin kullaniliyor ve LPG sistemlerinin dayanikliligi gibi sorunlar buyuk olcude azalmis oluyor. Bir diger avantaji ise aracin LPG ile calistirilabiliyor olmasi. Yani eskisi gibi aracin benzinle calistirilmasi ve bir sure sonra motor isindiktan sonra LPG'ye otomatik gecis yapilmasi gerekmiyor. Ayrica bu LPG sistemlerinde gucten kesinlikle dusme yasanmiyor, hatta araciniza bagli olarak bir kac beygir guc artisi olmasi bile ihtimal icerisinde (LPGnin oktani 100-105 arasi degisiyor.).

Her ne kadar Turkiye'de ki cogu LPG ustasi bu sistemleri araclara uygulamaktan cekiniyor olsada, Prins firmasinin en yeni sistemi olan Direct-Liquimax (ve Direct Liquimax 2) sistemleri  bu listede bulunan araclara takilmasi  mumkun. Bir baska listede bu sitede mevcut. Bu listelere ek olarak nissan'in ve renault'nun ortaklasa kullandigi 1.2 tce araclari, ve 1.6 DIG-T (Nissan Juke Nismo veya 2014 Renault Clio RS) motorlarida ekleyebiliriz. TSI'lara takiliyor mu soruyorsaniz, cevabi bu linkte.

Turkiyede su anda en az yakan dizel arac olan Renault Clio'nun dizel modeli ile yine Clio'nun 0.9 litre benzinli turbo ve direk enjeksiyonlu modelini karsilastirmak istiyorum (Araclarin performanslari birbirine cok yakin, benzinli model icin 0-100 km 12.2 sn ve dizel model icin 12.0 sn). Araclari sifir alip 100 bin km yolu 5 senede yaptigimizi (yani yilda ortalama 20 bin km) varsayacagim. LPG li aracin lpg yi benzine gore daha cok yakacagini varsayacagim ve bu orani hesaplarken Yeni Dacia
Sanderonun fabrika verisi olan 7.5 l (LPG)/5.9 l (benzin) oranini kullanacagim. LPG sistemi takilmis ve tuketim testi fabrika tarafindan uygulanmis baska bir arac bulamadim. (bu veriye buradan ulasabilirsiniz, fakat belirtmek gerekiyor ki bu arac eski sistem cok noktali enjeksiyon sistemini kullaniyor ve turbosuda yok, dolayisiyla kullanilan LPG sistemi de eski tip reducer (sivi lpg'yi gaza donusturen) iceren sistemlerden, turbolu ve direk enjeksiyonlu sistemlerde LPG tipki benzin gibi sivi olarak direk silindir icine puskurtuldugu icin bu oranin daha az olacagindan ve yeni araclarin LPG'yi eski sistemlere gore daha tutumlu yakacagindan eminim...)

Yeni Clio Touch Turbo 90 bg Stop Start icin;

Anahtar Teslim (44500 TL) + LPG kiti (6000 civari) + 100 bin km de yakilan LPG (15444 TL, petrol ofisinin bu yazinin yazildigi tarih icin pompa fiyatlari kullanilmistir) + 5 Yillik Motorlu Tasitlar vergisi (2361 TL, bu yazinin yazildigi tarih icin Gelir Idaresi Baskanliginin websitesi esas alinmistir) = 68305 TL

Yeni Clio Touch 1.5 dci 90 bg icin;

Anahtar Teslim (51450 TL) +  100 bin km de yakilan dizel (15696 TL) + 5 Yillik Motorlu Tasitlar vergisi (3865 TL)= 71011.

Yani benzin fiyatlarinin onumuzdeki 5 yil artmayacagini varsaysak bile Turkiye'nin en azan yakan dizel araci yerine muadili olan Turbo ve direk enjeksiyonlu bir arac kullanmak daha karli. Bu kar aracinizi daha uzun sure kullanmak istiyorsaniz daha da artacaktir. Ayrica almayi dusundugunuz turbo ve direk enjeksiyonlu arac daha yuksek beygirli ise (ornegin 1.6 ecoboost (180 bg) yada 1.6 DIG-T (190 bg) veya Kia'nin 1.6 T-GDI (200 bg) modelleri gibi) performans acisindan muadili olmaya yakin dizel araclar en azindan 2000cc ve uzeri olmak zorundalar ki, bu durumda LPG kitinin fiyati degismediginden ve vergiyi cok daha az odeyeceginizden kariniz cok daha fazla olacaktir.


No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe