Günümüzde sürüş
güvenliğini ve konforunu artırmak için teknolojik gelişmeler sıkça
kullanılıyor. Bunun en son örneklerinden biri de şerit ihlali uyarı
sistemi. Bu sistem
basit bir kameradan oluşan bir güvenlik sistemidir. Fakat başarıyla
kazaları engelleyebilir. Kamera ve komplike bir görüntü işleme
algoritmasindan oluşan sistem, yollardaki çizgileri nasıl takip
ettiğinizi gözlemler. Sinyal vermeden şerit değiştirdiğiniz de ise sizi
uyarır. Bu teknoloji özellikle son yıllarda epey bir gelişme gösterdi ve
isim değiştirerek şerit koruma yardım sistemine dönüştürüldü. Şerit
koruma yardım sistemi aracınızı otomatik olarak şeritlerin ortasında
tutmak için gerektiğin de direksiyonu çeviren bir sistemdir.
Direksiyonun açısındaki bu düzeltmeler oldukça yavaş dolayısıyla
hissedilmesi zor ve hatta sürücü tarafından manuel olarak engellenmesi
her zaman mümkün.
Şerit
ihlali uyarı sistemi aslında güvenlik çemberi denen daha genel bir
sistemin bir üyesi. Adaptif cruise kontrol, şerit ihlali uyarı sistemi
ve şerit koruma yardım sistemi, kör nokta uyarı sistemi, geri park sonar
sistemi ve geri görüş kamerası bu güvenlik çemberi sisteminin üyeleri
olarak sayılabilir. Bütün bu sistemler aslında günlük sürüş koşullarının
büyük bir kesiminde aracın kendi kendini sürebilmesi için yeterli.
Fakat yinede bu genel sistem sürücünün elleri direksiyonda değilse devre
dışı kalıyor. En azından şimdilik, ve tabiki bu çok yakında değişecek.
Şerit ihlali uyarı sistemi nasıl çalışır?
Günümüzde
kullanılan şerit ihlali uyarı sistemlerinin büyük bir kesimi ön camın
üst orta kısmına takılı olan (çoğu zaman iç dikiz aynasının bir parçası
olarak) bir kameradan oluşmakta. Kamera aracın katettigi yolu video'ya
kaydediyor ve bu dijitalize edilmiş görüntüler kesikli yada kesiksiz
şerit izlerini takip eden bir sistemle destekleniyor. Araç şeritlere çok
yaklaşınca ise sürücüye değişik uyarılar veriliyor. Bu uyarılar
işitsel, görsel ve hatta dokunsal (direksiyonun yada sürücü koltuğunun
titreşmesi gibi) olabiliyor (yada bunların kombinasyonları). Örneğin,
bazı araçlarda aracınız sol şeride yaklaşiyorsa koltugunuzun sol kısmı
titreşiyor, sağa yaklaşıldığında ise sağ kısmı...
Şerit
koruma yardım sistemi ise aracın şeritlere yaklaşıldığını algılayarak
direksiyonu çok küçük açılarla çeviriyor ve aracınızın şeritleri
ortalamasını sağlıyor. (bazı sistemlerde ise direksiyonun çevrilmesi
yerine, aracın yöneldiği doğrultunun aksi tarafındaki ön tekerin
otomatik olarak yavaşlatılması ile yapılıyor, her iki durumda da
direksiyon dondurulmuş oluyor.)
Daha
nadir olarak kullanılan bir diğer yöntem de ise, lazerler yada
kızılötesi sensörler kullanılıyor. Bazı araçlarda ise geri görüş
kamerası da sistemin şerit takibini daha kolaylaştırmak amacıyla ön
kamera ile birlikte kullanılabiliyor (Örneğin; Nissan Altıma).
Çok amaçlı ön kamera başka ne amaçlarla kullanılıyor?
- Şerit ihlali uyarı sistemi
- Şerit koruma yardım sistemi
- Önden çarpma uyarı sistemi
Sistem
aracınızın önündeki engellerle aracın arasındaki mesafeyi, ve
engellerin araca göre hızını hesaplayarak, aracinizinda hızını kullarak,
çarpışma ihtimalinin yüksek olduğu anlarda sizi görsel ve işitsel
olarak uyarıyor. Kamera kullanılan sistemlerde öndeki aracın kameradaki
görüntüsünün büyüme hızı hesaplanarak, araca ne hızla yaklastiginiz
hesaplanabiliyor.
- Silecek hızı kontrolü
Bazı
araçlarda kameradaki görüntünün camdaki yağmur damlaları dolayısı ile
bulaniklasmasi sonucu silecekler otomatik olarak devreye sokuluyor.
Aracın hızına göre sileceklerin hızı da değiştirilebiliyor. (Bu sistem
çok yaygın değil, çünkü çoğu araçta çok daha eski bir sistem olan yağmur
sensorleri kullanıyor, on kameraların araçlarda kullanılması ise çok
daha yeni bir teknoloji...)
- Adaptif hız kontrolü
Subaru
Eyesight (görüş alanı) sistemi aracın ön camında stereo kamera sistemi
kullanarak (derinlik algılanmasına imkan veren 3 boyutlu bir görüntüleme
sistemi) çoğu adaptif hız kontrol sisteminde bulunan bir radar gibi
çalışabiliyor. Radarlar çok daha uzak nesnelerin aracinizdan ne kadar
uzakta olduğunu hesaplayabilse bile, bu sistemde yakın nesneler için bir
radar kadar hassas olabiliyor. Yani otoban hız limitlerini çok
aşmıyorsanız, sistem güvenli olarak kullanılabiliyor.
- Trafik işaretlerinin algılanması
Kameranın
kaydettiği görüntüler gelişmiş bir örüntü (ingilizcesi 'pattern')
tanıma algoritması ile devamlı olarak incelenir ve tanımlanan trafik
işaretleri ve uyarılar gösterge de sürücüye gösterilir. Tanımlanabilen
işaretler arasında hız limitleri, geçici yol yapımı hız limitleri yada
sis uyarıları sayılabilir. Bu sistem şu anda sayılı araçlarda
bulunmaktadır. Aracınız hız limitini algıladığında cruise kontrol
sistemi devrede ise hızınızı otomatik olarak ayarlar (izin verilen yasal
limit aşımınıda hesaplayarak...)
Güvenlik
çemberini oluşturan bütün bu sistemler, sürücüsüz araçların habercisi.
Ama şimdilik bize daha güvenli ve konforlu yolculuklar sunuyor.
No comments:
Post a Comment