Ceyhun Kirimli has a PhD. in Biomedical Engineering with areas of competence in Molecular Biology, Genetics & Biomedical Engineering and Computational Sciences with focus on Development and Design of Biosensors.

http://www.linkedin.com/in/ceyhunkirimli
http://ceyhunkirimli.com

Ad Unit

Monday, July 14, 2014

Tesla Model S vs BMW i3

Gectigimiz gunlerde BMW elektrikli araclari olan i3 ve i8 modellerini satisa sundu. Internette bu araclarin test suruslerini bulabilirsiniz. Benim yapmak istedigim elektrikli arabalarin krali olan ve gecen sene Motor Trend tarafindan yilin en iyi otomobili secilen Tesla Model S ile karsilastirmak ve markete neler kazandirdigini incelemek. Oncelikle Tesla Model S ile ilgili bir kac onemli bilgi. Tesla sadece elektrikle calisan otomobiller ureten bir Amerikan firmasi. Motor Trendin Model S'i en iyi araba secmesinin gerekcelerinden biri tabii ki firmanin ABD firmasi olmasi. Yine de buna ragmen ABD de diger otomobil ureticileri tarafindan pek sevilmeyen bir firma cunku amerikada "Dealer" denen araba galerilerinde satisinin yapilmamasi ve Teslanin butun modellerini sadece kendi fabrikasinda uretmesi ve oradan satmasi. Araci internetten yada Tesla'nin kendi dukkanlarindan alabiliyorsunuz ve arac fabrikada uretilip kapiniza kadar getirtiliyor. Teslanin websitesine buradan ulasabilirsiniz.

Ben gecenlerde Torontodaki Yorkdale alisveris merkezinin icindeki dukkaninda araci yakindan inceleme firsati buldum.
Bu sirada oradaki satis sorumlusu ile bu araci Turkiyede BMW M5 alicak parasi olan insanlara cok rahatlikla satabileceklerini ve Tesla'yi Turkiyede satmaya calismanin ve reklam yapmanin neden cok iyi bir fikir olabileceginden bahsediyordum. Yukarida gormus oldugunuz model Model S' in en full modeli olan P85+ modeli. Kanadadaki fiyati 105000 USD (112000 CAD + 13% tax - 8500 Ontario Government Incentive)   = 118 bin Kanada dolari civariydi. Ontario eyaletinin elektrikli arac alanlara verdigi 8500 dolar geri odeme dahil. Bu size cok gorunebilir fakat bu videoda da izleyebileceginiz gibi BMW M5'i drag yarisinda gecebilicek 420 km menzili olan ve benzin yakmayan bir arac icin bence ucuz bile sayilabilir. Icindeki konforu ve luksu anlatmama gerek yok asagidaki videoyu izleyebilirsiniz...

17 inclik dokunmatik ekranindan aracin herseyini kontrol edebiliryorsunuz. Icinde kesinlikle hic bir yerde dugme bulunmayan aracin (torpido gozu haric) motoru cok kucuk oldugundan on kaput ve arkada iki bagaji bulunuyor.

Aracin sasisi aluminyumdan uretilmekte ve arka tekerlerin arasindaki ufak bombede 416 beygirlik elektrik motoru bulunuyor. En onemli diger avantajlarindan biri de M5 ile karsilastirilan yukaridaki drag yarisi videosundaki arkadasinda soyledigi gibi elektrik motorunun butun torkunu sifir devirden itibaren lineer olarak en yuksek devrine kadar verebilmesi ve tabiki aracin en agir parcasi olan koca pilin (yukaridaki resimde on ve arka akslarin arasindaki genis levha) aracin altinda olmasi ve agirlik merkezinin neredeyse bir lamborghini aventador kadar yere yakin olmasi ve dogal olarakta olusan ustun yol tutus ozelligi.

Neyse gelelim BMW i3'ye. I3'nin iki modeli bulunmakta, biri 45bin dolarlik baz modeli ve digeri de range extender denen BMW nin scooterlarinda kullandigi bir motosiklet motorunun jenerator olarak kullanildigi hybrid modeli. Bu modelin fiyati da yaklasik 50 bin dolar ve baz modeline gore tek dez avantaji daha agir olmasi ve 0-100 performansindaki 0.7 sn'lik dusus (7.9 sn vs 7.2 sn). 8 litrelik bir deposunda olmasi cabasi. Bu arac BMW kanada'nin iddaasina gore 290 km ile 340 km arasinda bir menzile sahip. 170 beygirlik elektrik motoru bulunan bir arac. Model S in en baz versiyonu olan Model S 60'nin kanadadaki fiyati ise yaklasik olarak 73 bin dolar. Karsilastirma yapmak gerekirse de 0-100 u 5.9 sn ve maksimum hizi da 192 km/saat (i3 icin bu deger 150 km/saat). Menzili ise 330 km'nin biraz uzerinde.

BMW'nun i3 ve i8 icin gelistirdigi teknolojileri Tesladan yardim almadan yapamadigini ve range extender modeli icin benzin kullandigini ve jenerator gelistirmek yerine (disc wave generator mesela, bakiniz) eski bir motorsiklet motorunu modifiye etmeyi tercih etmesini ve butun bunlara ragmen cok daha az bir performansi ve yeterli olmayan bir menzili uretmesini BMW adina yetersizlik olarak gormemek elde degil. Tabi butun bunlarin yaninda tekavantaji fiyatinin dusuk olmasi. Ama bana sorucak olursaniz 50 bin dolar bu denli dusuk bir performansi aciklayacak kadar az bir para degil. Son sozum BMW'ya. Biraz daha ugrasmalisin...


No comments:

Post a Comment

Bumerang - Yazarkafe